07 maj, 2008

High Fidelity av Nick Horny

Den här gången så blev det lite avigt. Min "boken först, filmen sen"-regel sveptes undan av min engelska lärare som visade High Fidelity-filmen för oss redan i mars. Jag försökte förtvivlat hitta ett exemplar av High Fidelity redan då, men det var utlånat så jag fick vänta en låång stund eftersom lånetagaren aldrig verkade lämna tillbaka sina böcker.

High Fidelity handlar om Rob som är en vanlig inflyttad Londonbo över 30-sträcket. Han bor i en liten lägenhet i ett trevåningshus, äger en liten skivaffär utan kunder och har som fritidsnöje att sätta ihop topp 5-listor om allt ifrån de mest smärtsamma break-ups till tidernas bästa gitarrsolon. När Robs flickvän Laura gör slut så tar han det först ganska lugnt, tills han får veta att hon lämnade honom för en annan man, nämligen deras fd. granne Ian. Rob bestämmer sig för att söka upp sina ex-flickvänner för att ta reda på vad han gjorde fel och varför de gjorde slut med honom. Var han inte tillräcklig, gjorde han fel, är Ian bättre i sängen än honom? Vad ska han göra med sitt liv? Vilken Bruce Springsteen-låt är bäst?

Den här "recensionen" är otroligt dålig och jag har kämpat med den i flera dagar utan att komma någon vart. Läs boken så förstår ni. Jag gillar faktiskt den. Den är mysig och jag förstår verkligen Robs musikfanatism. Vad är det inte vi bokbloggare har gjort hela förra året om inte topp5-listor, a.k.a Bokfemman. Rob sorterar om sina skivor efter varje avslutat förhållande, jag sorterar om mina bokhyllor när jag har tråkigt eller mår dåligt. Jag är nog precis lika fanatisk när det gäller böcker, som han är när det gäller musik.

Jag ska skärpa mig med recenserandet.

Inga kommentarer: